روستای قره کلک

برای معرفی روستای قره کلک

روستای قره کلک

برای معرفی روستای قره کلک

روستای قره کلک

این وبلاگ سعی دارد تا با بهره گیری از مطالب عکس و سایر امکانات معرفی کننده روستای گردشگری و زیبای قره کلک باشد .
شما عزیزان و دنبال کننده های محترم میتوانید مطالب و نوشته ها و عکس های خود را برای ما بفرستید تا در اختیار علاقمندان قرار بگیرد
parviz fazli@gmail.com
09360431509
پرویز فضلی

بازارهای محلی منطقه سهند آباد

دوشنبه, ۲۱ فروردين ۱۴۰۲، ۰۵:۱۸ ب.ظ

🔹راه را جستی و هشیار آمدی

🔸پاسخی بر دل نوشته آقای کبیری

🍃عزیز دهپور

خاطرات خفته را بیدار کردی

بازارهای هفتگی در روستاهای مختلف هشترود مانند جمعه بازار آتش بیک و شنبه بازار خلیفه کندی علاوه بر نقش و تاثیر تعیین کننده در اقتصاد خانوارهای روستایی نمادهای فرهنگی و اجتماعی زادگاه دوست داشتنی ما بودند.

در این میان جمعه بازار آتش بیک از نظر زمانی و مکانی برتر بود. اولاً در روز جمعه برگزار می شد که روز استراحت اهالی روستا از هر قشر و با هر پیشه ای و عید هفتگی مسلمانان می باشد، اغلب کشاورزان و سایر اهالی روستاها در روز جمعه کار مزرعه را تعطیل میکردند و ثانیاً مکان برگزاری بازار در موقعیتی استثنایی از جهت دسترسی مردم منطقه و روستاهای اطراف، در مرز مشترک روستاهای آتش بیک، توپ آغاج، بسیط و ایلخچی و در حاشیه شرقی رودخانه جاوید قرانقو، در زمینی وسیع و صاف، متعلق به خانواده مجید خان امیری و یادگاری از عبادالله خان یاور و فتحعلی خان سیف الممالک قرار داشت.

رودخانه قرانقو از غرب و جنوب و شیب تند منتهی به زمین های صاف "بازار اوستی" حصاری طبیعی در اطراف بازار ایجاد نموده بودند.

تنها در سمت شمال مکان جمعه بازار آتش بیک زمین های مزروعی متعلق به اهالی بسیط قرار داشت که به ندرت در آنها کشت و زرع صورت می گرفت، تا دامداران به راحتی بتوانند دامهای خود را در بازار عرضه کنند.

در جنوب بازار دو چشمه آب معدنی با آبی گوارا موجود بود؛ یکی در دره موسوم به "بازار دره سی" در جنوب شرقی بازار و دیگری چند صد متری جلوتر از آن، در وسط تپه و نزدیکتر به زمین صاف و وسیع بازار.

رهگذران و حاضرین در بازار در هنگام عبور و خستگی و تشنگی، بر سر این چشمه ها می نشستند، از آب گوارا می نوشیدند و غبار از سر و رو بر میگرفتند.

در روزهای جمعه در تمامی مسیرهای منتهی به محل بازار آتش بیک، آهنگ شور و نشاط و طنین صداهای مردان، گوسفندان و شیهه اسبان در اطراف می پیچید و همه (حتی نوجوانان) را به بیداری و همراهی و پیوستن به کاروان بارارچی ها فرا می خواند. رفت و آمدها از ساعات اولیه صبح جمعه آغاز و تا ساعتی پس از نیمه روز ادامه می یافت.

چودارهای قانلی دره و صوفی حسن، فرش فروشان مراغه ای، آتش بیکی و قراکلکی، دامداران باتمانقلنج، طاقچه جیق، باغچه جوق و سراسکند، خوار و بار فروشان آتش بیکی و جبیندی و اقشار و صنوف مختلف از توپ آغاج، بسیط، نخود آباد، یلی درق، صومعه،  شیبده، عمران کندی، ایلخچی، گلوجه، عزیز آباد، کله نو، سلطان آباد، دلوحسن، ایده لو، زنجیر آباد، دمیرچی، پاشابیک و سایر روستاهای دور و نزدیک راهی بازار می شدند تا در کنار داد و ستد، دیدار با فامیل، دوستان و آشنایان را تازه سازند، چون یقین داشتند تنها مکانی که بیشتر افراد از هر روستایی را در آن میتوان یافت مکان جمعه بازار است.

جنب و جوش در محل بازار تماشایی بود، به ویژه پافشاری واسطه ها و دلالان حرفه ای در جوش دادن معاملات میان خریدار و فروشنده؛ یک دست در دست خریدار و دست دیگر در دست فروشنده، این دو را به هم نزدیک میکردند تا از گفته و خواسته خود کوتاه آمده و دستان در هم نهند، معامله جوش بخورد و دلال به چند تومان اجرت دلالی برسد.

بساط چای و گاهی قلیان نیز در گوشه شمالی بازار در داخل چهار دیواری از خشت و سنگ و بدون سقف به پا بود.

جوانان تازه نامزد کرده در روستاها حتماً در روز جمعه به بازار میرفتند تا هدیه ای برای نامزد خود خریداری نموده و بهانه ای برای تجدید دیدار با یار و نگار دور و مستور خویش داشته باشند.

جمعه بازار آتش بیک برای مسافران و مهمانان شهری اتو کشیده و عطر و ادکلن زده روستاها نیز یکی از جذابترین پدیده های سفرشان به منطقه بود. روستاییان میهمان را عزیز می داشتند، اسب خود را تقدیم او میکردند تا راهی بازار شود و خود پیاده به بازار میرفتند.

ماهیگیری از رودخانه جاویدان قرانقو در قبلا بلاغی، یکی از کارهای ثابت جوانان روستای آتش بیک در عصرهای روزهای جمعه بود. در آن زمان قرانقو پر آب و ماهی فراوان بود و تصور نابودی زیست بوم میلیونها ساله، از بین رفتن ماهی ها و کم آب شدن قرانقو در اثر گسترش بی رویه باغها، ادامه آبیاری سنتی و بی توجهی ادارات و سازمانهای مربوطه و در مدتی کمتر از چهار دهه، حتی در خیال کسی نمی گنجید و به افسانه شبیه تر بود.

ماهیگیری به روش سنتی "آدا سوماخ" انجام میگرفت که دوست و همراه عزیزمان آقای عزتی در نوشته ای آن را تشریح نموده است.

نکات دیگر نوشته‌های دوستان شامل نگرانی از تغییرات اقلیمی، استفاده بی‌رویه و نا به هنگام از چراگاهها و ییلاقات، زیاده روی در برداشت آبهای سطحی و زیرزمینی و ادامه آبیاری پرمصرف و کم بازده، کسادی کسب و کار و بیکاری جوانان روستایی، تغییر معماری سنتی روستاها و رونق رنگ و لعاب فریبنده زندگی شهری و ...، دغدغه مشترک دلسوزان است.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲/۰۱/۲۱
پرویز فضلی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی