روستای قره کلک
برای معرفی بیشتر روستای زیبای قره کلک
درباره وب سایت

این وب سایت برای معرفی بیشتر روستای قره کلک در فضای مجازی ایجاد شده و تلاش دارد تا با بهره گیری از این فضا پتانسیل ها و ظرفیت های این روستا را برای خوانندگان معرفی کرده و ابزاری باشد برای منعکس کردن مشکلات قره کلک و روستاهای اطراف. شما میتوانید نظرات و پیشتهادات خود را برای ما بفرستید از طریق ایمیل یا شماره تلفن 09360431509

مدیر وب سایت : پرویز فضلی
Make your flash banner free online
نویسندگان

گزارش صعود به قله سهند و جام (عروس کوه های ایران)
بر طبق قرار تعیین شده بین اعضای گروه، عصر روز پنجشنبه مورخ 7 مرداد 1395 ساعت :17:30 آقایان اکبر سپهری،مهدی اسدی و بانوان: شراره صدری ،زهرا لواسانی و سارا اتکالی،در ایستگاه راه آهن تهران حاضر شدیم تا ماجراجویی خود را در سفر پر هیجان به قلل سهند و جام آغاز نماییم. قطار رأس ساعت 18:15 تهران را به مقصد مراغه ترک نمود . در طول سفر از خاطرات برنامه های قبلی با گروه کوهنوردی آکام صحبت نمودیم و یاد آن ایام را پاس داشتیم، از تمامی سفرهایی که به نحوی خطر در بیخ گوشمان بود، خاطرات تلخ و شیرین که اکنون همه درسی در دل خود داشت از توچال تا دماوند،از کرکس تا سبلان و...

گزارش صعود به قلل سهند و جام

زمان شروع: پنجشنبه 7 مرداد  1395 – ساعت 18:15

زمان پایان: یکشنبه 10 مرداد  1395 – ساعت 05:00

مسیر صعود: مسیر جنوبی از مبدا گوران بلاغی

شرکت کنندگان: آقایان اکبر سپهری ( سرپرست )، مهدی اسدی

بانوان: شراره صدری ( گزارشگر )، پروین ایازی، زهرا لواسانی ( عکاس )و سارا اتکالی

معرفی کوهستان سهند:

سَهَنْدْ نام قله و رشته‌کوهی آتشفشانی در جنوب تبریز، شمال مراغه و هشترود، غرب بستان‌آباد و شرق آذرشهر، عجب‌شیر و اسکو، در مرکز استان آذربایجان شرقی است. این رشته‌کوه دارای ۱۷ قله با ارتفاع بیش از ۳۰۰۰ متر است که بلندترین قله آن ۳۷۱۰ متر ارتفاع دارد. سهند در زمره کوه‌های رشته کوه‌های البرز است که در شمال مراغه و از غرب به شرق کشیده شده .سهند و جام دو قله به هم چسبیده این رشته کوه می‌باشند.دامنه‌های سهند در طول سال پوشیده از گل و ریحان و لاله واژگون است.

رشته‌کوه سهند به دلیل انبوهی گیاهان، چمن‌زارها، گلزارها و مراتع در آن به عروس کوه‌های ایران مشهورشده‌است؛ چراکه سطح تمام مناطق این رشته‌کوه پوشیده از سبزه‌است. کوه‌های کمال، جام، سهند، سلطان، دمیرلی، آغ‌داغ، موتال داغی، شیر داغی، حرم داغی، گیرو داغی، آتاشان، درویش از مهم‌ترین قلل رشته‌کوه سهند محسوب می‌شوند.

کوهستان سهند بعد از سبلان یکی از بزرگترین و مهمترین برجستگی‌های آذربایجان و از معروفترین کوه‌های آتشفشان و خاموش ایران است.

صوفی چائی پر آب ترین و مهمترین رودخانه سهند در شهرستان مراغه است .

مسیرهای دسترسی به قله:

برای رسیدن به این قله چندین مسیر وجود دارد که ما مسیر جنوبی به مبدا صعود گوران بولاغی را انتخاب کردیم

این مسیر یکی از سهلترین و کوتاهترین راه جهت صعود به قله سهند می باشد . برای اجرای این برنامه ابتدا باید ازشهر تبریز به مراغه رفت . فاصله این دو از یکدیگر ۱۳۵ کیلومتر بوده و حداکثر به ۵/۲ ساعت وقت احتیاج خواهد داشت.

این مسیر از شهرستان مراغه آغاز و پس از طی حدود ۸ کیلومتر در راه اصلی به طرف هشترود ( سراسکند ) به سوی شمال و روستاهای کرج آباد وکرده ده تغییر جهت داده و پس از طی مسافتی حدود ۴۱ کیلومتر راه خاکی و آسفالت در نهایت به گوران بولاقخاتمه خواهد پذیرفت .

گزارش برنامه

بر طبق قرار تعیین شده بین اعضای گروه، عصر روز پنجشنبه  مورخ 7 مرداد 1395 ساعت :17:30 آقایان اکبر سپهری،مهدی اسدی  و بانوان: شراره صدری ،زهرا لواسانی و سارا اتکالی،در ایستگاه راه آهن تهران حاضر شدیم تا ماجراجویی خود را در سفر پر هیجان به قلل سهند و جام آغاز نماییم. قطار رأس ساعت 18:15 تهران را به مقصد مراغه ترک نمود .

در طول سفر از خاطرات برنامه های قبلی با گروه کوهنوردی آکام صحبت نمودیم  و یاد آن ایام را پاس داشتیم، از تمامی سفرهایی که به نحوی خطر در بیخ گوشمان بود، خاطرات تلخ و شیرین که اکنون همه درسی در دل خود داشت از توچال تا دماوند،از کرکس تا سبلان و...

یادآوری آن روزها بگونه ای اهمیت ویژه ای داشت چرا که همگی تجربه ای بود که در پس زمینه هر کدام از این سفرها مخفی شده بود. پس از صرف شام در ساعت 9 و نوشیدن چای در ساعت 11 خوابیدیم .

صبح روز جمعه مورخ 8 مرداد در ساعت 5 صبح به شهر مراغه رسیدیم و پس از پیاده شدن از قطار و حمل کوله ها  و صرف صبحانه در ایستگاه راه آهن مراغه یک نفر از همنوردان  کرمانشاهی  به نام خانم پروین ایازی به همراه همسرشان از شهر کرمانشاه در ایستگاه راه آن مراغه به گروه ما پیوستند. پس از تفکیک کوله ها و برداشتن لوازم مورد نیاز جهت صعود ، همگی به سمت  گوران بولاغی  که از روستای کرده ده عبود مبکرد و در جبهه جنوبی کوهستان سهند قرار گرفته است رهسپار شدیم. در طول مسیر از چندین روستا زیبا که غالباً پوشیده از درخت سیب بودند عبور کردیم ، در تمام طول مسیر نسیم خنکی ما را تا دامنه های زیبای سهند همراهی می نمود.

در ساعت 8:30 صعود به سمت قله سهند را با نام خدای بزرگ آغاز نمودیم . مسیر دامنه به سمت قله پر بود از سایر کوهنوردانی که اکثرا بومی منطقه تبریز و خود شهرستان مراغه بودند. با نظر سرپرست برنامه، خانم لواسانی به عنوان سر قدم انتخاب شد. خورشید طلوع کرده بود و هوا کاملا آفتابی بود واز سوز و سرمای کوهستان اندکی کاسته بود، مشاهده مناظر اطراف خالی از لطف نبود، تمامی مسیر پر بود از گونه های گیاهی و بوی معطر گیاهان کوهی که عابران و کوهنوردان را سر مست می کرد . نکته جالب این بود که چشم تا چشم فقط کوه بود و اثری از بافت شهری دیده نمیشد که همین علت کوهستان سهند را خاص تر جلوه  می داد.

مسیر از جبهه جنوبی پاکوب مشخصی داشت و زمانیکه از پایه کوه به قله خیره میشدیم گمان میکردیم که قله سهند در نزدیکیمان قرار دارد در حالیکه شیب تندی در دور دستها در انتظارمان بود . روحیه تمامی اعضای گروه بسیار عالی بود و از آنجاییکه همه افراد توان بدنی مناسب برای برنامه را داشتند لذا مشکلی  برای صعود وجود نداشت. مسیر در میانه راه ناهموارتر  و با پستی بلندی های بسیاری همراه بود و پر بود از تکه سنگهای ریز و درشتی که قدم به قدم در مسیر راهمان پدیدار می گشتند. پس از پرس و جو از بومیان منطقه متوجه شدیم که این سنگها اثر گدازه های آتشفشانی می باشند که میلیونها سال پیش اتفاق افتاده است . عبور از میان سنگهای بزرگی که بصورت قطعه قطعه بر روی هم انباشته شده بودند بایستی با دقت انجام میگرفت چرا که برخی از قطعه سنگها تقریبا لیز بودند و سرعت تیم را کمی کند می کردند . پس از یک ساعت و نیم از شروع  حرکت جهت استراحت  در ساعت 10:00 متوقف شدیم تا با خوردن آب و تنقلات  و میوه انرژی از دست رفته بار دیگر احیا شود. شیب مسیر کم کم تندتر میشد صدای نفس های عمیق تر همنوردان شنیده میشد.

در طول مسیر گونه های مختلف گیاهان دارویی از جمله کاکوتی با عطری دلنشین جان تازه ای به همنوردان میداد . در ارتفاع 3100 تقریبا مه بر فراز قله سهند و جام دیده میشد و زیبایی شگفت انگیزی را ایجاد میکرد ، خورشید هر از گاهی در زیر ابر فرو میرفت و باد خنک تر میشد ، و مه غلیظ تر میگشت. در ارتفاع 3300 دیگر شیب به حدی تند شده بود که به سختی می توانستیم قله را مشاهده کنیم. در ارتفاع 3500 باد شدت زیادی گرفته بود و از شدت شیب تا حدودی کاسته شد و دیگر مسیر زیادی تا قله جام نمانده بود و بالاخره راس ساعت 12:30 به قله زیبای جام رسیدیم و بر روی قله، فوجی از کوهنوردان را دیدیم که یا مشغول عکاسی و یا در گوشه ای مشغول تغذیه بودند. بر روی قله جام چشمه ای وجود داشت که مردم احترام ویژه ای برای آن قایل بودند و در اطراف آن گروهی مشغول نواختن تار و همنوایی در وصف مولا علی (ع) بودند که چهره روحانی را در فضای کوهستان ایجاد کرده بود . پس از کمی عکسبرداری از مناطق اطراف و صرف ناهار ساعت 13:30 به سمت قله سهند رهسپار شدیم در همین حین باران و تگرگ شدیدی شروع به باریدن نمود و منظره دلنشینی را در فضای کوهستان زیبای سهند پدید آورد . رعد و برق های پی در پی به ما هشدار میداد که بایستی مسیر صعود به قله سهند را سریعتر طی کنیم. درحوالی ساعت 14 بود که به قله سهند رسیدیم و پس از عکسبرداری قرار برآن شد که سریعتر ارتفاع کم کنیم . بارش باران شدیدتر شده بود و صدای رعد و برق نیز بیشتر شنیده میشد. مسیر فرود را از همان راه صعود به سمت پایه کوه با کمی تراورس به سمت چپ  در ساعت 14:15 آغاز نمودیم . شیب مسیر بسیار زیاد بود و در برخی نواحی مسیر بسیار لغزان بود لذا ادامه مسیر مستلزم احتیاط کامل بود. تقریبا در ساعت 16:30 به پایه کوه رسیدیم . در کوهپایه بسیاری از بومیان منطقه مشغول جشن و پایکوبی بودند .

گفتنی ست  30 تیر ماه هر سال روز سهند ،که از سوی اهالی منطقه گرامی نگه داشته می شود و مراسم خاصی در این روز از سوی اهالی منطقه برگزار می گردد. همه  ساله در 30 تیر ماه که به روز سهند معروف است مردم از اقصی نقاط کشور به دیدن عروس کوههای ایران می آیند و به شکرانه نعمات حاصل از وجود این کوه جشن می گیرند و به قلل آن صعود می کنند .عاشیق لار در این روز مردم را به شندین نوای آذری دعوت میکنند و همگان بسوی دامنه سهند با هر وسیله ممکن (ماشین  ،تراکتور ، موتور و ... ) رهسپار می شوند تا طلوع و غروب  خورشید آن روز را از دامنه سهند نظارگر باشند .

برخی دیگر نیز مشغول جع آوری آب از چشمه گوران بلاغی در بطری های در بسته بودند که به اعتقاد آنها آب چشمه بسیار پاک و مقدس  بوده و باعث سلامتی کامل فرد می شود . آب چشمه واقعا گوارا و خوش طعم و بسیار خنک و دلنشین بود. خستگی از چهره تمام افراد تیم مشخص بود ولیکن همه افراد در دل سروری داشتند که با یاری خداوند و همت و تلاش خود توانسته بودند به دو قله جام و سهند در یک روز صعود نمایند.

در ساعت 17 به سمت ایستگاه راه آهن مراغه حرکت کردیم تا در همان نزدیکی کمپی بر پا کنیم و شب را در چادر بخوابیم و صبح روز بعد از مناطق تاریخی شهر مراغه از قبیل غار هامپویل ، رودخانه صوفی چای ، رصدخانه مراغه ، گنبد سرخ ، گنبد کبود ، گنبد مدور ، گنبد غفاریه و معبد مهر ورجوی دیدن نماییم.

پی نوشت یک : در معبد مهر ورجوی  یک آش نذری بی نظیر که اهالی مراغه به مناسبت شهادت امام صادق علیه السلام تهیه کرده بودند هم قسمت ما شد که جزو خاطرات شیرین این سفر بود .

پی نوشت دو : در رصدخانه مراغه همه همنوردان دور هم و یک صدا سرود ای ایران را فریاد زدند .

پی نوشت سه : آقا مهرداد که راننده تاکسی ما در طول این برنامه بود بسیار با شخصیت و خوش طینت بود و ما در طول برنامه احساس غریبگی نمیکردیم.

تکه ای از شعر  زیبای سهندیه با زبان شیرین ترکی از استاد شهریار

خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.